close
تبلیغات در اینترنت
اشتباهات رایج در میکس موسیقی و راه حل آنها

تبلیغات

آموزش ویدیویی ساخت ملودی پاپ و دیس لاو در برنامه Fl Studio سازنده: محسن روستا

** جهت کسب اطلاعات بیشتر روی عکس  کلیک کنید **

اشتباهات رایج در میکس و مسترینگ موزیک و راه حل آنها

پیشنهاد میکینم این مطلب را از دست ندهید| برای مشاهده کامل این اموزش به ادامه مطلب مراجعه نمایید

1- پن کردن! قرار دادن همه چیز در وسط
این واضح هستش که بعضی صداها مانند کیک درامز، بیس لاین و وکال اصلی می بایست در وسط قرار بگیرن، خوب باعث میشه رقابت تنگاتنگی بین صداها ایجاد بشه که در نهایت باعث میشه میکسی شلوغ و بد صدا داشته باشیم.
حالا راه حل اش چیه؟: پن کردن صداها به صورت نامحسوس! این کار باعث میشه فضای کافی برای همه صداها داشته باشیم و از تداخل فرکانسی جلوگیری بکنیم، همچنین می تونی از Auto-Panner ها هم استفاده کنیم.​

2- استفاده تنها از اکولایزر (EQ) جهت Boost
صدای بلندتری می خواهید؟ اول از ولوم ترک استفاده کنید، اکولایزر تنها ابزار بوست نیست بلکه بخش هایی از فرکانس هارو هم حذف می کنه، این یکی از رایج ترین اشتباهات در میکس هست که تقریبا همه اون رو انجام میدن.
حالا راه حل اش چیه؟: قبل از استفاده از EQ از ولوم صدای مورد نظر رو بالا بیارید. اگر قصد دارید رنج فرکانسی خاصی رو بالا بیارید مطمئن بشید که اون رنج فرکانس در صداهای دیگه cut شده باشه (این کار رو برای جلوگیری از تداخل می بایست انجام بدیم)

3- نداشتن فضای کار کافی در پروژه
اینروزها تقریبا همه پلاگین ها سعی می کنن با افزایش شدت صدا مارو سوپرایز کنن. خوب مشکل چیه؟ مشکل از اونجایی شروع میشه که وقتی شدت صدایی بیش از حد بالا باشه مجبور میشیم برای "هماهنگ شدن" شدت تمام صداهارو افزایش بدیم که در آخر به جایی می رسیم که دیگه فضایی برای مانور و تغییرات در پروژه نداشته باشیم و کانال خروجی وارد محدوده قرمز بشه.
حالا راه حل اش چیه؟: وقتی که یک پروژه میکس رو شروع می کنید بلافاصله تمامی Fader هارو در حالت -6db تا -8db قرار بدید اینکار باعث میشه بعدا دستمون در پروژه برای مانور بیشتر باز باشه.

4- در استفاده از Reverb محتاط باشید
همه می دونیم که ریورب یکی از ابزارهای ضروری و پر استفاده در میکس هست. ریورب برای بعضی از صداها عالی کار می کنه اما باعث میشه بعضی صداهای دیگه ناجور به گوش برسن و در نهایت میکس رو خراب کنن. صداهایی مثل کیک، بیس لاین و حتی پایین ترین نُت ها در پدها شامل این مشکل هستند
حالا راه حل اش چیه؟: اگر می خواهید به صداهایی که اشاره شد ریورب اضافه کنید بعد از اعمال ریورب از اکولایزر جهت کات کردن همه فرکانس های زیر 200Hz برای سیکنال ریورب استفاده کنید، این کار در نهایت باعث میشه میکس تمیزتری داشته باشیم.​

5- قدم بزنید و چایی بنوشید!
میکس کردن یک پروژه موسیقی مثل یک مسابقه دوی ماراتن می مونه که می تونه طولانی و طاقت فرسا باشه ( البته بگذریم از میکس هایی 1/2 ساعته که در ایران رواج داره) خستگی گوش از شنیدن یک صدای تکراری باعث اشتباه شنیداری ما میشه، کم کم مجبور میشیم برای راضی کردن خودمون صداهارو بالاتر بریم یا افکت هارو بیش از حد اعمال کنیم.

حالا راه حل اش چیه؟: بهترین راه اینه که کمی از میز کارتون دور بشید برید، چایی بنویشید یا برید در بالکن گلدون هارو آب بدید ،خستگی گوشتون برطرف بشه.​

6- استفاده از Preset ها
درسته بسیاری از پریست ها به اندازه کافی جذاب هستند که هرکسی در مقابل استفاده نکردن ازشون مقاومت نشون بده، اما به این فکر کنید که یک پریست آماده که تمامی پارامترهاش از قبل مشخص شدن چطور می تونه با پروژه شما هماهنگ باشه؟ فضای هر پروژه با پروژه دیگه متفاوت هست، یکی از دلایلی که نمیشه فرمول برای میکس کردن ساخت همینه، میکس یک پروژه دقیقا مخصوص همون پروژه هست و اجراش روی پروژه های دیگه می تونه نتایج بدی داشته باشه.
حالا راه حل اش چیه؟: اگر از پریستی خوشتون میاد سعی کنید خودتون اون رو بر اساس پروژه تون بازسازی کنید. تمرین خوبی هم برای مسلط شدن به ابزارهاست نه؟​

7- استفاده از تنها یک ترک برای درامز
دلایل متعددی وجود داره که آکوستیک درامز رو با تعداد زیادی میکروفن ضبط می کنن. یکی از دلایل اون اینه که میکس-من در هنگام میکس کنترل دقیقی بر روی صداها داشته باشه.
حالا راه حل اش چیه؟: همونطور که اشاره شد برای کنترل بهتر می بایست تمامی صداها رو در ترک های مجزا داشته باشیم و هرگز از اکولایزر، ریورب و کامپروسور در یک سینگل درامز استفاده نکنید چون بر روی تمامی صداها تاثیر گذاره.​

8- منظم و مرتب باشیم
یک پروژه میکس نامنظم مثل یک اتاق نامنظم باعث آشفتگی ما میشه، وقتی نظم رو در پروژه میکس رعایت نکنیم خیلی زود دچار سردرگمی میشیم که باعث میشه ایده هایی که برای میکس داشتیم رو فراموش کنیم.
حالا راه حل اش چیه؟: ترک هارو دقیقا نامگذاری کنید، رنگ اونها تغییر بدید و در آخر هیچوقت در یک فضای بهم ریخته و شلوغ میکس نکنید.​

9- میکس و مسترینگ همزمان بی معنی است
میکس مسترینگ نیست. برای وارد و اعمال کردن پروسسورها در کانال Output عجله نکنید، مثلا اگر از Loudness Maximizer در میکس استفاده کرده باشید با bypass کردنش صدای مطلوبی که می خواستید رو از دست میدید، اینکار باعث میشه بعدا اگر قصد داشته باشید موزیک رو جهت مسترینگ برای شخص دیگه ایی ارسال کنید اونجوری که در نظر داشتید به گوش نرسه و در نهایت از نتیجه کار راضی نباشید.
حالا راه حل اش چیه؟: قبل از اینکه حتی یک لحظه به مسترینگ فکر کنید میکس پروژه رو تمام و کمال به پایان برسونید ​

10- کامپرس کردن وکال به تنهایی کافی نیست
در موزیک هایی که وکال داریم، میشه گفت که اولین چیزی که شنونده هاب بهش توجه می کنن همین وکال هست، این به معنی هست که باید مطمئن بشیم وکال ایی که داریم از شروع تا پایان ولوم دقیق و مناسب داشته باشه. همونطور که می دونید کامپرسورها صداهارو فلت می کنن اما اونقدر دقت ندارن که بتونن تشخص بدن هر بخش از وکال چه میزان شدت صدایی داشته باشه.
حالا راه حل اش چیه؟: استفاده از اتومیشن ولوم یکی از ضروریات در هر پروژه وکال محور هست با استفاده از اتومیشن ولوم می تونید در هر لحظه ولوم وکال رو به صورت لحظه ایی تغییر بدیم که در نهایت باعث میشه صدایی یک دست و خوب داشته باشیم.​

منبع:پرشین سینگرز

برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

تبلیغات


همکاران افتخاری کلاویوس

نظرسنجی

کدام یک را در اولیت کاری قرار دهیم؟




بیت های کلاویوس را ارزیابی کنید



برای ورود به کانال تلگرام کلاویوس کلیک کنید:ClaviusTeam@